Emir Omerović: Tehničke i informacione tehnologije bez podrške u BiH!

Vez značajnije podrške tehničkim i informacionaim tehnologijama u BiH, male su šanse za vidiljiviji napredak ovog društva.

Tehnološke promene u svetu se odvijaju vrlo dinamično. Iz tih razloga danas i u neposrednoj budućnosti, više nego ikad ranije, potrebni su visoko obrazovani stručnjaci za određena područja a posebno u obrazovanju. U obrazovanju nastupa značajan period koji će bitno odlučivati o sudbonosnom toku budućeg razvoja tehnike i društva. Kadrovi potrebni za 21 vijek, vijek informatike, automatizacije, kompjuterizacije, robotizacije i menadžmenta, moraju biti pripremljeni, za savremeni sistem poslovanja i proizvodnje koncipiran na tržišnim osnovama. Time se zahtijevaju izvjesne promjene u karakteristikama obrazovanja pa je obrazovanje je u centru svih tih promjena neophodnih u današnjem vremenu na svim nivoima. Ključ daljeg napretka čovječanstva će značajno zavisiti od sistema obrazovanja pa se zato ono mora projektovati na što povoljniji način za budućnost.

Svjedoci smo ubrzanoga razvoja tehnike i tehnologije, čije praćenje, razumijevanje i pravovremena primjena utječe na razvoj ekonomije. Razvoj tehnike uvjetuje potrebu za stručnim usavršavanjem i cjeloživotnim učenjem u svim područjima ljudske djelatnosti. Zbog toga su svima potrebne osnovne tehničke kompetencije.

 

Tehnika u nastavi

Nastavni predmeti Tehnička kultura i Informatika uključuje razmatranje i razumijevanje odnosa čovjeka i tehnike, utjecaja tehnike i tehnologije na društvo te ovisnost čovjeka o tehnici i tehnologiji. Posebnost je razvijanje kritičkoga razmišljanja, pokretačkoga djelovanja, estetsko vrednovanje, razvoj poduzetništva. Omogućava slobodnu kreaciju, dizajniranje, odgovornost, solidarnost i poštivanje razvija se svakom praktičnom vježbom, a poduzetnost i identitet učenici ostvaruju kreativnošću, inovacijom i pri realizaciji svojih projekata.
Pitanje o problemima u nastavi TK i iNF…

Od uvođenja devetogodišnjeg osnovnog obrazovanja nastavnici tehničke kulture i informatike u USK suočeni su sa problemom izvođenja nastave iz ovih predmeta, a učenici sa savladavanjem gradiva.

Problemi su poznati, a evo ih nasumice nekoliko: nedovoljna zastupljenost časova tehničke kulture i inforimatika u nastavnim planovima, nemogućnost podjele odjeljenja na dvije grupe ukoliko je broj učenika u razredu manji od 23 (pa je stoga veliki broj učenika u učionicama ovih predmeta), skupa oprema, slabo opremljene radionice, nedovoljna educiranost pojedinih nastavnika, prezahtjevna takmičenja, a organi uprave nemaju „sluha“ za tekuću problematiku… No, skoro svemu navedenome moguće je doskočiti. Potreban je veći angažman svih , ministarstava, nevladinih organizacija pa i nastavnika tehničke kulture, zatim razmjene iskustava i sl.

 

Pitanje o projektima podrše i pomoći nastavnicima TK i INF

U tu svrhu SPARK school iz Mostara je pokrenula projekt SPARKreators u sklopu kojeg će donirati više od 500 mBot robota osnovnim školama te udrugama čije aktivnosti uključuju rad s djecom osnovnoškolskoga uzrasta diljem BiH.

Svrha je projekta da djeca od najranije dobi steknu znanja u tzv. STEM zanimanjima kao što su nauka, tehnologija, inženjerstvo i matematika.

Nastavnici tehničke kulture i informatike iz Velike Kladuše, Cazina i Buzima imali su obuku 18.3.2017. za SPARK mBoot arduino robote u osnovnoj školi Cazin 1. Odaziv nastavnika je bio veoma dobar i učestvovalo je oko 20 nastavnika. Svi sudionici dobili su arduino robote na posudbu, odnosno nakon obuke u trajno vlasništvo.

Cilj ovog projekta

Nastavnici će motivirati djecu putem organiziranih natjecanja u sklopu projekta SPARKreators Lige kojem je svrha omogućiti široko uključivanje robotike, automatike i programiranja u edukaciju osnovnoškolskog uzrasta. Učenjem kroz igru djeca će usvojiti znanja iz navedenih oblasti, koja će imati priliku pokazati na organizovanim takmičenjima u sklopu „SPARKreators lige“. Takmičenja će se organizovati prvo na lokalnom nivou, zatim na regionalnom, da bismo na kraju došli do državnog.

Platforma na kojoj se odvija liga je edukacijski robot mBot (Bluetooth verzija) koja nudi vrlo jednostavan ulazak u svijet robotike, ali omogućava i naprednije korištenje.
Krajnji cilj je transformacija regiona kroz STEM, odnosno zaniteresovati djecu da se opredjele za zanimanja budućnosti. Stvaranje mladih ljudi koji će govoriti nekoliko stranih jezika, nekoliko programskih jezika, koji će imati dobre i plaćene poslove i znati razmišljati otvoreno i kritički.
SPARKreators ligu provodit će SPARK school u suradnji s Institutom za Razvoj i Inovativnost Mladih (IRIM) iz Hrvatske i EXIT centrom iz Banja Luke (BiH).

 

Malo o arduino robotu

Arduino je fizičko-računarska platforma otvorenog koda. Hardver se sastoji od jednostavnog otvorenog hardverskog dizajna Arduino ploče sa Atmel AVR procesorom i pratećim ulazno-izlaznim elementima, tačnije, na sebi poseduje mikrokontroler. Softver se sastoji od razvojnog okruženja koje čine standardni kompajler i bootloader koji se nalazi na samoj ploči.
Arduino hardver se programira koristeći programski jezik zasnovan na Wiring jeziku (sintaksa i biblioteke). U osnovi je sličan C++ programskom jeziku sa izvesnim pojednostavljenjima i izmjenama. Robotić o kojem je riječ posjeduje dva koračna motorića,zvučnik, led diode, senzore blizine i senzor pokreta, te ima mogućnost da se veoma jednostavno programira po zelji učenika..

Također provjerite

Izazovi i problemi vodovodnog i odvodnog sistema u Srebreniku – kritika

Međutim, nedostatak konkretnih akcija i jasne strategije za rješavanje problema čini da mnogi vjeruju kako trenutna gradska uprava nije sposobna nositi se s ovim velikim izazovima. Situacija je naročito kritična u ruralnim područjima, gdje nepostojanje kanalizacione mreže stvara sve veće ekološke i zdravstvene probleme (pogledajte malo na šta liče pojedini potoci koji prolaze kroz Seonu, Luku, kako nam Tinja izgleda i koliko smeća je u potocima koji se ulijevaju u Tinju). Gradska uprava bi trebala posvetiti posebnu pažnju i ovim zajednicama, osigurati financiranje za razvoj infrastrukture i osigurati da svi građani imaju pristup osnovnim uslugama koje su ključne za bolji i kvalitetan život.

Atina i Akropolis – simbol starogrčke civilizacije

Akropolis, smješten u srcu Atine, predstavlja ključni simbol starogrčke civilizacije i važan arheološki lokalitet. Naziv "akropolis" potiče od grčkih riječi za "visoko" i "grad". Najpoznatija građevina na Akropolisu je Partenon, hram posvećen božici Ateni, izgrađen u 5. stoljeću prije nove ere. Osim Partenona, kompleks uključuje i Erehtejon s Kariatidama i Propileje, monumentalni ulaz. Akropolis je bio svjedok mnogih promjena tokom istorije, od vjerskog središta do vojne utvrde. Danas je prepoznat kao svjetska baština i privlači brojne turiste. On simbolizuje ne samo antičku Grčku, već i trajnu kulturnu i umjetničku vrijednost.